Başyazı »

Yorum Yap |

Paylaş

Facebook1
Twitter
Google+

1shares

Atın evcilleştirilmesi, Hunların ve Moğolların batıya doğru giderek artan ve beraberinde Hepatit B ve vebayı getiren bir hücumla batılı Hint-Avrupalı çiftçilerin yerini almasını sağlayarak Avrasya’nın çehresini değiştirdi.
Science ve Nature dergilerinde yayımlanan üç araştırmada, uzmanların MÖ 2.500 ila MS …

Read the full story »
Kütüphane

E-kitap olarak sunulan kitapların tamamı tanıtım amaçlıdır. Telif hakkı olduğunu düşündüğünüz eserleri bize bildirebilirsiniz.

Kültür&Sanat

Tarihin başlangıcından günümüze kadar Türklerin dünya medeniyetine kazandırdıkları

Belgeseller

Kadim Türklerle ilgili pek çok bilinmeyene ışık tutan birbirinden güzel belgeseller

Arkeoloji

Yerli ve yabancı araştırmacıların gerçekleştirdikleri arkeoloji çalışmaları

Duyurular

Türk tarih araştırmalarında son gelişmeler, konferanslar, sempozyumlar

Anasayfa » Arkeoloji, Başyazı

Madara Kaya Kabartması ve Kitâbeleri

Madara Kaya Kabartması ve Kitâbeleri

Paylaş

IX. asır Tuna bulgarları’ndan kalan ve Omurtag Han (814- 831) tarafından babası Krum Han (803-814) adına yaptırılan Madara Kaya kabartması Bulgaristan’ın Kuzey Doğusunda (Şumnu’nun doğusu) , Madadara kasabası yakınlarında bulunmakt a ve 80 m. yüksekliğinde olup 40 metre karelik bir alanı kaplamaktadır.Kayanın ancak 23 m.lik ilk kısmı işlenmiş, üzerinde ise süvari figürü ile Grekçe harflerle yazılmış olan kitabeler yer almaktadır.

10 yılı aşkın bır süre büyük bır titizlik ve zahmetle Madara ‘da çalışarak, kabartmayı silen, temizleyen, tasvirleri Grekçe yazıları kopya ederek onları okuyan ve açıklayan G, Feher , Madar Atlısı’nın Omurtag Han tarafından babası Krum adına yaptırıldığını ve süvarının Krum’u t emsil ettiğini söylemiştir. Süvari ve diğer tasvirlerin Türk Kültür Tarihindeki yerlerini, değerlerini bunların diğer kavimlerdeki durumlarını da gözönüne alarak eserin katıksız bır Türk-Bulgar Abidesi olduğun ortaya çıkarmıştır Nitekim ona göre; süvarinin sol elinde bir bardak tutması, bir tuğ taşıması uzun saçlı olması, at üzerinde vakur bir şekilde oturması, Türk kültürüne ait olup, onu Sâsâni kabartmaları ve antik Trak tanrı heykellerinden ayırmaktadır.

Resim Galerisi

Ali AHMETBEYOĞLU, İstanbul Üniversitesi Tarih Dergisi, Sayı 35, 1994.

İndir (PDF, 2.56MB)